În 2023 am putea scăpa de un număr mai mare de mașini depășite tehnic și moral de pe străzile Timișoarei. Această “salvare” ar putea veni din partea Programului Rabla Local, un instrument nou prin care proprietarii care casează o mașină mai veche de 15 ani vor primi 3.000 de lei, fără obligația de a achiziționa o mașină nouă.
Banii pentru despăgubirea proprietarilor de autovehicule vin de la Administrația Fondului pentru Mediu și din bugetele locale iar, conform estimărilor oficialilor, se așteaptă ca peste 100.000 de rable să fie casate cu ajutorul acestui program. Cea mai mare parte a sumei va veni de la Administrația Fondului pentru Mediu, respectiv 80%, restul de 20% fiind asigurați din bugetele primăriilor.
Deși piața autohtonă a mașinilor la mâna a doua a marcat o scădere semnificativă anul trecut, România este încă pe primele locuri în Europa în ceea ce privește ponderea mașinilor cu o vârstă de peste 10 ani.
Proprietarii de mașini vechi par să fie încântați de măsură și sunt dispuși să cedeze rablele. Motivele acestei deschideri sunt date de reparațiile din ce în ce mai costisitoare odată cu înaintarea în vârstă a mașinii lipsa pieselor, normele de poluare care sunt depășite și foarte important siguranța redusă pe care mașinile vechi o oferă odată cu vârsta.
Bogdan Chifa, CEO la Auto CBN, cel mai mare salon de detailing auto din vestul țării, deține o astfel de mașină. Deși este încă funcțională, ideea Programului Rabla Local îi surâde. Ar preda-o imediat, eliminând astfel o serie de costuri substanțiale cu reparațiile.
“O mașină veche este foarte costisitoare. Ultima reparație pe care am făcut-o la finalul anului trecut a costat 2.800 lei. Am cumpărat și un set de cauciucuri pentru a-i îmbunătăți siguranța. Astfel am ajuns la un cost total de 3.300 de lei. Aceasta este cea mai recentă reparație dar, în 2022 mașina a cheltuit mult mai mult. Cu ceea ce am cheltuit pe mașina veche puteam, cu ușurință, să acopăr câteva rate la o mașină nouă.” Spune Bogdan Chifa.
Pe lângă intervențiile mecanice, mașinile vechi suferă și o uzură extinsă a interiorului și a exteriorului. Remedierea acestor aspecte ar genera un alt set de costuri care nu se justifică, deoarece valoarea de piață a mașinii în cazul în care se dorește o vânzare este una care nu justifică investițiile.
“În cazul unei mașini mai vechi de 10 ani, care are urme proeminente de uzură, atât la interior, cât și la exterior, intervențiile de detailing nu se justifică. Pentru a-i da un aspect estetic plăcut sunt multe ore de muncă și materiale, respectiv niște costuri mari. Singurul segment de mașini vechi pe care astfel de intervenții ar fi justificate, ar fi cel premium. Și aici, doar dacă mașina este într-o stare tehnică foarte bună și mai poate fi folosită în cele mai bune condiții încă cel puțin 5 ani.” Completează Bogdan Chifa, CEO AutoCBN.
În cazul în care Programul Rabla Local reușește să-și îndeplinească obiectivul de 100.000 de mașini casate la nivel național, ar fi un pas înainte în sensul protecției mediului.